Sunday, January 3, 2016

Sejarah dan Evolusi Media Sosial



Media sosial merupakan sebuah media online di mana para penggunanya dengan mudah dapat berkomunikasi, berkongsi maklumat, dan mengakses sebarang maklumat dengan pantas dan mudah. Menurut Andreas Kaplan dan Michael Haenlein, media sosial didefinisikan sebagai sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi Web 2.0 dan yang membolehkan penciptaan dan pertukaran. Selaras dengan definisi ini, kita dapat tafsirkan bahawa media sosial merupakan satu platform yang digunakan bersama dengan sambungan internet untuk mengakses maklumat.  Dengan adanya internet, kita dapat mengakses maklumat yang kita hendaki dari seluruh pelosok dunia tanpa had dan sempadan.

Perkembangan teknologi yang semakin pesat melahirkan banyak aplikasi media sosial baharu di dunia maya. Di antara media sosial yang digunakan secara meluas pada masa sekarang ialah Facebook, Twitter, Instagram, Blog, We Chat, My Space dan sebagainya. Sebagai contoh dalam Facebook, setiap daripada kita bebas untuk menulis pendapat kita, berkongsi maklumat dan memberi maklum balas untuk bacaan umum tanpa batasan waktu dan tempat. Diringkaskan media sosial mengajak sesiapa sahaja yang berminat untuk memberi sumbangan dan maklum balas secara terbuka, memberi komen, serta berkongsi maklumat dalam masa yang cepat dan tidak terhad. Begitu juga dengan penggunaan blog yang semakin bertambah saban hari. Di dalam blog, blogger bebas berkongsi pelbagai maklumat seperti pengalaman blogger, promosi produk perniagaan mereka, resepi masakan, tips-tips kecantikan, fesyen dan sebagainya.

Kepantasan seseorang boleh mengakses media sosial mengakibatkan terjadinya fenomena besar terhadap arus maklumat yang bukan sahaja hanya terdapat di negara-negara maju, bahkan juga berlaku di Malaysia. Akibat penggunaannya yang pesat, media sosial sudah mula tampak menggantikan peranan media elektronik dalam menyebarkan berita-berita. Usahawan juga tidak ketinggalan dalam menggunakan media sosial sebagai satu platform penggerak perniagaan di seluruh negara dan pelosok dunia. Malaysia yang juga sebagai sebuah negara yang amat menekankan perniagaan digital mengalakkan usahawan untuk menggunakan kaedah media sosial sebagai pemangkin perniagaan. Menurut tinjauan socialmediaexaminer.com, ramai usahawan bersetuju bahawa media sosial telah memainkan peranan yang amat penting dalam memasarkan produk mereka kepada para pelanggan yang dikenali mahupun yang tidak dikenali.

Ketika penciptaan gajet semakin maju, kini untuk mengakses Facebook atau Twitter misalnya, ianya boleh dilakukan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa dengan hanya menggunakan sebuah telefon bimbit yang mempunyai rangkaian internet. Penggunaan telefon pintar memudahkan lagi para pengguna untuk berkongsi sebarang maklumat tanpa batasan waktu dan tempat. Sebagai contoh, setiap telefon pintar pada masa sekarang telah dilengkapi dengan kamera untuk mengambil gambar dan video. Pengguna media sosial kemudiannya boleh menyunting, menambah, mengubahsuai sebarang tulisan, gambar, video, grafik, dan pelbagai model kandungan lain mengikut kehendak mereka. Selain itu, telefon bimbit ini juga dilengkapi dengan Microsoft Word dan Excel sesuai untuk golongan pekerja yang memerlukan akses kepada maklumat yang dikehendaki. Perkembangan media sosial membangun dengan pesat kerana untuk memenuhi kehendak semua orang seperti memiliki bahan media sendiri.

EVOLUSI MEDIA SOSIAL

Pada awal permulaan terbentuknya media sosial terjadi pada tahu 1978 dari penemuan sistem papan buletin, yang membolehkan kita untuk berkongsi informasi, dapat berkomunikasi dengan mengunakan surat elektronik melalui internet yang terhubung dengan saluran telefon dengan modem. Sistem papan buletin ini ditemukan oleh Ward Christensen dan Randy Suess iaitu pecinta dunia komputer.  Perkembangan media sosial pertama kali dilakukan melalui pengiriman surat elektronik pertama oleh peneliti ARPA ( Advanced Research Project Agency) pada tahun 1971. Berikut adalah sedikit gambaran tentang evolusi media sosial.

Pada tahun 1995 - GeoCities, telah memperkenalkan Web Hosting iaitu layanan penyewaan penyimpanan data - data website agar halaman website tersebut boleh di akses dari mana saja, dan kemunculan GeoCities ini menjadi tunggak dengan bertambahnya website - website lain.

Pada tahun 1997 Munculnya jaringan sosial pertama iaitu Sixdegree.com walaupun sebenarnya pada tahun 1995 terdapat Classmates.com yang juga merupakan satu jaringan sosial namun, Sixdegree.com di anggap lebih baik kerana menawarkan sebuah jaringan sosial berbanding Classmates.com

Pada tahun 1999 - lahirnya  satu web untuk membuat blog pribadi, iaitu Blogger.  Blogger menawarkan penggunanya untuk membina laman blognya sendiri. sehingga pengguna dari Blogger ini boleh memuat naik pelbagai maklumat bebas termasuk hal pribadi ataupun berkongsi makluat secara bebas sehingga boleh di katakan blogger ini menjadi tunggak berkembangnya sebuah Media sosial.

Pada tahun 2002 - terbinanya Friendster,iaitu satu jejaring sosial yang pada saat itu menjadi booming, dan keberadaan sebuah media sosial menjadi fenomena.  Seterusnya pada tahun 2003 -Lahirnya LinkedIn.  Linkedln tak hanya digunakan untuk bersosial malahan LinkedIn juga berguna untuk mencari pekerjaan, sehingga fungsi dari sebuah Media Sosial makin berkembang. Pada tahun 2003 juga terbinanya  MySpace. MySpace menawarkan kemudahan dalam menggunakannya sehingga myspace di katakan satu jejaring sosial yang user friendly.

Pada tahun 2004 - Lahirnya Facebook, satu jejaring sosial yang terkenal hingga sampai saat ini, merupakan salah satu jejaring sosial yang memiliki pengguna terbanyak.Pada tahun 2006 - Lahirnya Twitter, satu jejaring sosial yang berbeza dengan yang lainnya, karena pengguna dari Twitter hanya boleh mengupdate status atau yang bernama Tweet ini yang hanya di batasi 140 karakter.

Pada tahun 2007 - Lahirnya Wiser, satu jejaring sosial pertama sekali dilancarkan bertepatan dengan peringatan Hari Bumi (22 April) 2007. Wiser ini diharapkan boleh menjadi sebuah direktori online organisasi lingkungan seluruh dunia termasuk pergerakan lingkungan baik dilakukan individu mhaupun kelompok.

Akhir sekali, pada tahun 2011 - Lahirnya Google+, google melanvarkan satu jejaring sosialnya yang bernama google+, namun pada awal kemunculannya. google+ hanya terbatas pada orang yang telah di invite oleh google. Setelah itu google+ di lancarkan secara umum.

No comments:

Post a Comment