Bersosial di laman maya
sudah menjadi kebiasaan dalam kehidupan pada masa kini. Strategi perniagaan
melalui media sosial memiliki keunikan tersendiri kepada para usahawan. Media
sosial membawa perubahan terhadap cara usahawan untuk memajukan perniagaan mereka.
Para usahawan juga menjadikan penggunaan media sosial sebagai keutamaan dalam mempromosikan produk-produk keluaran mereka.
Antara
kepentingan media sosial dalam perniagaan ialah usahawan menjadikan media sosial sebagai lubuk jualan produk-produk keluaran
mereka. Jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak ‘potential customer’. Pengguna laman
sosial yang ramai membuka peluang jualan yang lebih besar. Penggunaan media
sosial dapat menarik pelanggan lebih ramai samada pelanggan yang di kenali atau
tidak dikenali. Sebagai contoh, bayangkan jika kita membuka kedai di belakang
lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari
pandangan orang ramai. Sudah tentu jualan anda sedikit. Oleh sebab itu banyak syarikat besar dan
berjenama seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di
kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar supaya dapat menarik
pelanggan yang lebih ramai.
Selain itu,
penggunaan media sosial penting dalam pemasaran produk-produk sesebuah
syarikat. Dengan adanya media sosial, pemasaran perniagaan adalah secara percuma. Laman sosial tidak memerlukan sebarang kos
untuk kita mendapatkan satu akaun. Ianya pada kebiasannya diberikan secara
percuma. Hanya perlukan email sahaja dan anda akan mendapat kunci untuk jualan
melalui laman sosial ini. Bukan sahaja percuma, malah pendekatan ini lebih
efektif buat masa kini. Pemasaran menggunakan laman sosial ini
menjadikan sesuatu berita itu akan lebih cepat tersebar di dalam laman
sosial kerana berlakunya biasan berita atau entri di dalam laman sosial. Misalnya, anda membuat satu entri atau post
(menyebarkan maklumat), rakan-rakan anda akan dapat terus post tersebut. Jika
mereka menyukainya, mereka boleh berkongsi dengan rakan-rakan mereka dan proses
tersebut akan berulang-ulang secara terus. Ini yang dinamakan Viral
Marketing. Hal ini secara tidak langsung
dapat mempromosikan produk-produk keluaran mereka kepada ramai pengguna media
sosial yang lain.
Di samping itu, media sosial memberikan kelebihan kepada sesebuah
syarikat untuk bersaing dengan pesaing lain. Penyertaan
syarikat dalam media sosial membolehkan perniagaan syarikat mendapat peluang
yang lebih besar dan kelebihan untuk terlibat dalam pengiklanan yang lebih
efektif. Selain itu, ia menjadikan syarikat yang kukuh dan berdaya saing
berbanding dengan pesaing lain. Kebanyakan aspek media sosial juga disediakan
secara terbuka, ini bermaksud sesebuah syarikat juga boleh memerhati keadaan
pesaing-pesaing lain. Anda mungkin ingin menyesuaikan idea mereka atau lebih
baik daripada mereka apabila anda ingin menghasilkan pelan pemasaran syarikat
anda sendiri.
Tambahan itu juga, kerja pencarian maklumat dan
data semakin mudah dan terkini seperti yang kita sedia maklum, setiap
usahawan sentiasa inginkan kejayaan dalam setiap bidang yang diceburi. Namun
tidak dapat dinafikan, ada juga dikalangan mereka yang gagal mencapai matlamat
yang disasarkan. Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, seseorang itu
perlulah mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang tinggi dalam bidang yang
diceburi dan bukannya hanya sembarangan sahaja melakukan sebarang aktiviti
perniagaan tanpa memikirkan segala risiko yang akan dihadapi. Ilmu pengetahuan
tersebut diperolehi samada daripada pengalaman sendiri, ilmu yang dipelajari,
pembacaan ataupun daripada pemerhatian daripada pengalaman orang lain. Dengan
ini mereka sentiasa mencari dan peka dengan maklumat terkini daripada media
sosial. Dengan penggunaan media sosial, kerja pencarian maklumat dan data
semakin mudah dan terkini.
Kita juga dapat melihat pelbagai laman web telah
dicipta untuk memberi penerangan tentang sesuatu perniagaan, apa yang perlu
dilakukan dan larangan dalam menjalankan perniagaan. Usahawan juga boleh
berkongsi pengalaman mereka bersama dengan usahawan lain dan ini dapat memberi
gambaran dan teladan usahawan lain yang ingin menceburi bidang yang sama dan
pada masa yang sama dapat memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk
melakukan perniagaan tersebut. Kita
dapat melihat usahawan yang berjaya seperti Dr. Azizan Osman yang pada mulanya
seorang ahli perniagaan yang kecundang dalam bisnes yang dijalani sehingga
menyebabkan beliau kerugian wang berjuta-juta. Namun beliau tidak pernah putus
asa dan bangkit semula dan berkongsi pengalamannya kepada usahawan yang lain
tidak kira yang sudah lama atau baru berkecimpung dalam perniagaan. Dari sini
kita dapat melihat peranan media sosial dalam membangkitkan semangat usahawan
lain untuk berjaya dalam perniagaan yang diceburi.
Media
sosial juga penting dalam perniagaan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan
pencapaian prestasi usahawan dan syarikat. Dengan maklumat yang diperolehi, usahawan
juga dapat menggunakannya untuk memperbaiki dan mempertingkatkan lagi
pencapaian prestasi usahawan itu sendiri dan syarikat mereka. Usahawan juga
dapat bertukar-tukar pendapat, maklumat, dan produk sesama usahawan atau pihak
lain yang berkepentingan. Selain itu, usahawan juga boleh menghubungi sesiapa
sahaja seperti kenalan, pembekal, pengedar, pelanggan dan lain-lain untuk
bertanya atau mendapatkan maklumat mengenai perniagaan, peluang-peluang
perniagaan dan sebagainya. Sebagai contoh penggunaan Internet Explorer dan
Google untuk menghantar e-mail dengan pantas, jimat dan boleh dilakukan dimana
sahaja selagi terdapat akses internet. Penggunaan Skype yang merupakan sebuah
perisian komunikasi percuma yang membolehkan pengguna membuat panggilan,
menghantar mesej secara segera dan melakukan panggilan video dalam talian
walaupun mereka berada pada jarak beribu batu. Selain untuk panggilan, Skype
juga dapat digunakan untuk berbual (chatting), kirim SMS, persidangan,
pemindahan maklumat, panggilan suara hingga Call Forward.
Selain daripada itu, usahawan juga memerlukan
media sosial dalam perniagaan mereka untuk mendapatkan maklum balas daripada
pelanggan mereka. Dengan mencari maklum balas daripada pelanggan atau
pengguna, usahawan dapat mengetahui prestasi dan pencapaian usaha mereka dalam
mengendalikan perniagaan mereka. Setiap laman web mahupun Facebook dapat
dilihat pelbagai testimoni daripada pelanggan yang telah mengguna produk
usahawan mereka. Maklum balas dalam media sosial memainkan peranan penting
dalam sesebuah perniagaan memandangkan ianya dapat dibaca oleh pembaca lain
maka maklum balas yang positif akan menarik lebih ramai pelanggan baru manakala
maklum balas yang negatif pula menyebabkan kehilangan pelanggan yang sedia ada.
Maklumat yang diperolehi daripada maklum balas ini akan digunakan untuk memperbaiki
dan mempertingkatkan prestasi mereka sendiri sebagai seorang usahawan dan
perniagaan mereka. Dengan ini, usahawan yang berjaya diibaratkan sebagai
pendengar yang baik kerana mengambil tindakan pantas daripada maklum balas
pelanggan mereka. Dengan maklum balas ini juga, usahawan dapat belajar dari
kegagalan dan kesilapan mereka. Tanpa pelanggan, usahawan itu tidak akan
berjaya mencapai matlamatnya dalam mengembangkan perniagaannya dalam setiap
bidang yang diceburi.
Akhir sekali,media sosial juga penting kepada
usahawan dan syarikat sebagai Khidmat Pelanggan. Tiada
cara yang lebih baik untuk memastikan para pelanggan sentiasa gembira selain
daripada menyediakan kaedah yang membolehkan para pelanggan mendapat maklumat
penuh dan sokongan tentang produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Media
sosial membolehkan anda sentiasa berkomunikasi dengan pelanggan, dan dengan itu
memberi perkhidmatan yang sentiasa diingati dan diganjarkan dengan pembelian
baru.
No comments:
Post a Comment