Namun masih terdapat cabaran dan halangan penggunaan
media sosial di Malaysia. Antaranya ialah kesahihan sesuatu maklumat. Maklumat
yang tepat dan sahih adalah penting bagi menjamin tidak berlaku penyelewengan
maklumat dan sekaligus mengelakkan penganiayaan pelanggan. Pihak yang tidak
bertanggungjawab akan memberi maklumat palsu semata-mata untuk menarik
perhatian pelanggan tetapi maklumat yang diberi tidak sama seperti yang
diuar-uarkan dalam media sosial. Saban hari terdapat ramai pelanggan yang
tertipu apabila mendapat produk tiruan setelah membayar dengan harga yang
tinggi atau mendapat barangan yang lain seperti yang dilihat dalam media
sosial. Ini menyebabkan ramai pelanggan berasa was-was untuk membeli dan ini
sekaligus akan memberi kesan kepada usahawan yang menjalankan perniagaan dengan
jujur. Keadaan ini umpama kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
Selain daripada kita juga seringkali membaca dan
mendengar kes-kes penipuan berbentuk kewangan. Penipuan ini telah semakin
merebak dan semakin ramai yang menjadi mangsa penipuan. Pada masa sekarang,
kita jarang mendapat perkhidmatan “cash delivery” yang menuntut pembayaran
apabila barang sampai ke destinasi kita. Kebanyakkan perniagaan yang dilakukan
sekarang melakukan transaksi pemindahan wang secara talian dan apabila mereka
mendapat barangan yang tidak berkualiti adalah sukar bagi mereka untuk menuntut
ganti rugi atau mengambil balik wang mereka. Malahan ada di kalangan mereka
yang melarikan diri apabila mendapat wang dan meninggalkan pelanggan
terkapai-kapai tanpa sebarang jawapan. Sekurang-kurangnya jika pelanggan datang
sendiri ke premis perniagaan dan memilih sendiri barangan yang berkualiti dan
memuaskan, kes-kes penipuan ini dapat dielakkan.
Masalah keselamatan juga menjadi isu dalam
penggunaan media sosial. Ini kerana pengguna lain dapat mengakses masuk ke
dalam data kita tanpa kebenaran kita. Hal ini akan menyebabkan berlakunya
kebocoran aklumat mengenai syarikat.
Kita seringkali mendengar Facebook dipecah masuk oleh penggodam yang
tidak berpuas hati atau yang mempunyai niat yang tidak baik. Usahawan
seharusnya sentiasa dalam keadaan peka dengan maklumat syarikatnya lebih-lebih
lagi jika menggunakan media sosial sebagai pemasaran produk dan perkhidmatan
mereka. Serangan mungkin akan berlaku akibat suka-suka ataupun sabotaj daripada
pesaing lain. Malahan gosip dan fitnah juga akan tersebar tanpa kawalan dan
sekaligus akan memberi imej buruk kepada usahawan dan perniagaan. Sekarang
dengan jari sahaja, pelbagai anasir buruk dan kritikan yang mampu menjatuhkan
kredibiliti sesorang usahawan akan disebarkan dalam media sosial. Kerana
kecanggihan media sosial yang boleh diakses pada bila-bila masa, maklumat salah
akan disebarkan dan tersebar dalam tempoh yang singkat dan adalah sukar untuk
mengawalnya jika sudah tersebar.
Akhir sekali, untuk melakukan pemasaran yang
berkesan melalui media sosial memerlukan penyediaan pelan, dengan jadual yang betul dan kandungan yang baik untuk
dikongsikan bersama. Jika seseorang usahawan itu tidak mempunyai pelan dan
strategi yang berkesan untuk memperkembangkan perniagaannya, dia akan mendapat
pulangan atau hasil yang kurang memuaskan dan boleh menyebabkan kerosakan reputasi dan memburukkan nama syarikat. Seseorang usahawan juga perlu menganalisis strategi
media sosial mereka pada setiap bulan dan meminda dan mengubah suai strategi
untuk memenuhi permintaan pasaran terkini. Ini bukan tugas yang mudah apabila
perubahan teknologi yang berlaku sangat pantas. Mereka juga harus
mempertimbangkan waktu mereka membuat pengiklanan dan promosi jika pelanggan
mereka dari zon waktu yang berlainan. Untuk itu, setiap usahawan perlu
menghadiri seminar atau kursus usahawan internet yang sentiasa dianjurkan oleh
pakar-pakar internet.
No comments:
Post a Comment