Penggunaan media sosial dapat meningkatkan
pendedahan terhadap sesebuah syarikat bukan sahaja secara tempatan malah secara
global.
Media sosial gergasi seperti Twitter dan Facebook berkongsi lebih daripada 1.5 billion pengguna di seluruh dunia. Platform seperti ini membolehkan sesebuah syarikat memperluaskan perniagaan mereka serta-merta menjangkaui kedudukan geografi syarikat dengan mudah. Ini bermaksud, like di Twitter dan Facebook merupakan cara yang baik untuk mengukuhkan kemunculan sesebuah syarikat. Media sosial juga membolehkan perniagaan mendapat faedah daripada pendedahan yang meningkat sama ada di peringkat global atau tempatan. Ia terpulang kepada syarikat itu sendiri membuat keputusan tersebut.
Media sosial gergasi seperti Twitter dan Facebook berkongsi lebih daripada 1.5 billion pengguna di seluruh dunia. Platform seperti ini membolehkan sesebuah syarikat memperluaskan perniagaan mereka serta-merta menjangkaui kedudukan geografi syarikat dengan mudah. Ini bermaksud, like di Twitter dan Facebook merupakan cara yang baik untuk mengukuhkan kemunculan sesebuah syarikat. Media sosial juga membolehkan perniagaan mendapat faedah daripada pendedahan yang meningkat sama ada di peringkat global atau tempatan. Ia terpulang kepada syarikat itu sendiri membuat keputusan tersebut.
Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara
global juga telah mendatangkan hasil jualan yang lebih memberansangkan dan
menguntungkan kepada usahawan sekaligus dapat mempengaruhi kemajuan dan
pembangunan sesebuah negara. Sesungguhnya tidak dinafikan media sosial tanpa
dunia internet tidak boleh disama-bandingkan dengan dunia “offline” iaitu dunia
yang tanpa Internet. Apabila tiadanya Internet, maka para usahawan akan
menghadapi masalah untuk mengakses media sosial memandangkan penggunaan media
sosial yang memerlukan talian Internet. Namun
perkara sebaliknya akan berlaku ketika kita memasuki atau mengakses Internet di
mana kita telah berjaya memasuki sebuah pasaran global tanpa sempadan. Sebagai
contoh, penciptaan laman web yang dilakukan dalam bahasa Melayu tidak semestinya
hanya dapat dilayari di dalam Malaysia sahaja. Sesetengah pihak juga mendakwa
bahawa terdapatnya halangan dari segi budaya, bahasa dan kepercayaan kepada
pengglobalan menyebabkan perniagaan ini lebih dominan bagi syarikat berskala
kecil dalam rangkaian perdagangan setempat sahaja. Namun dengan adanya
Internet, laman web ini dapat dilayari di merata dunia kerana sesebuah laman
web bukanlah hanya untuk sebuah negara sahaja. Jadi adalah tidak mustahil jika
perniagaan melalui media sosial dapat sambutan dan perhatian yang mengalakkan
dari pelanggan dari serata dunia. Penggunaan
media sosial mempermudahkan segala usahawan untuk melakukan, memperkenalkan dan
mempergiatkan aktiviti perniagaan atau perkhidmatan ke seluruh negara dan
dunia.
Dalam era globalisasi dan perniagaan tanpa sempadan,
seseorang usahawan memerlukan pemikiran kontemporari. Ini kerana dengan
teknologi yang cangggih, pengguna kini boleh memilih produk, idea dan
perkhidmatan dari seluruh dunia. Dengan adanya media sosial, pengguna kini
dapat mencari maklumat tentang produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di
seluruh dunia dan dapat membuat pemilihan berdasarkan kepada jenis dan kualiti
produk, harga yang lebih berpatutan, tahap servis penjual dan lain-lain aspek.
Sebelum kewujudan media sosial, aktiviti perniagaan hanya mampu dijalankan oleh
usahawan yang mempunyai perniagaan besar yang berkemampuan dari segi kewangan
dan kepakaran namun dengan terciptanya media sosial, usahawan yang mempunyai
perniagaan kecil juga mampu mempromosikan dan mengiklankan produk serta
perkhidmatan mereka ke seluruh pelosok dunia seperti melalui Facebook, Twitter,
Instagram dan blog.
Perniagaan menggunakan media sosial juga telah
membuka peluang yang lebih luas kepada para usahawan untuk memperkenalkan dan
mempromosikan produk atau perkhidmatan secara meluas samada di dalam atau luar
negara. Pemasaran menggunakan media sosial merupakan salah satu teknik yang
sangat membantu untuk usahawan-usahawan yang ingin memasarkan produk mereka
dengan lebih meluas lagi. Dengan menggunakan media sosial sebagai aktiviti
pemasaran, usahawan boleh mendapat pelanggan baru yang berpotensi dengan lebih
mudah dan mereka juga akan dapat meningkatkan jualan kerana lebih ramai lagi
orang akan tahu mengenai produk mereka. Bukan untuk pasaran tempatan sahaja,
malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati dengan adanya media sosial ini.
Dengan kebolehan media sosial yang boleh diakses di mana sahaja tanpa batasan
waktu dan tempat menyebabkan hampir semua industri dengan berbagai jenama besar
telah menggunakan media sosial sebagai pemasaran mereka. Ini adalah kerana
mereka sedar bahawa media sosial adalah antara cara pemasaran yang terbaik pada
zaman ini. Sebagai contoh, usahawan akan mempromosikan produk dan perkhidmatan
mereka melalui aplikasi Instagram di mana pengguna atau pelanggan hanya
menggunakan “hashtag” produk yang mereka yang kehendaki dan dalam masa satu
saat pelbagai pilihan akan keluar dan pelanggan boleh mencari dan memilih
produk yang dikehendaki.
No comments:
Post a Comment